Warme dagbesteding voor Turkse ouderen

Algemene Voorwaarden – Dagbesteding bij de Zussen

Versie: 1.0, Datum: 26 april 2025

Artikel 1: Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  • Zorgaanbieder: Dagbesteding bij de Zussen, gevestigd te Sint liduina straat 52a, 3117ct schiedam.
  • Cliënt: De natuurlijke persoon die gebruik maakt van de diensten van de Zorgaanbieder.
  • Wettelijk Vertegenwoordiger: De persoon die wettelijk bevoegd is de Cliënt te vertegenwoordigen (bv. ouder, voogd, curator, mentor, bewindvoerder).
  • Diensten: Dagbesteding en/of individuele begeleiding zoals aangeboden door de Zorgaanbieder.
  • Zorgovereenkomst: De schriftelijke overeenkomst tussen Zorgaanbieder en Cliënt (of diens Wettelijk Vertegenwoordiger) waarin de specifieke afspraken over de te leveren zorg en begeleiding zijn vastgelegd.
  • Zorgplan: Een onderdeel van de Zorgovereenkomst waarin de doelen, afspraken en wijze van zorgverlening en begeleiding voor de Cliënt gedetailleerd worden beschreven.
  • Indicatie: Een besluit van een daartoe bevoegde instantie (zoals de gemeente via de Wmo) waaruit blijkt dat de Cliënt recht heeft op een bepaalde vorm en omvang van zorg of ondersteuning.
  • Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning.
  • PGB: Persoonsgebonden Budget.

Artikel 2: Toepasselijkheid en Zorgovereenkomst

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten met betrekking tot de Diensten geleverd door de Zorgaanbieder.   
  2. De zorg- en dienstverlening start na ondertekening van een individuele Zorgovereenkomst door de Cliënt (of diens Wettelijk Vertegenwoordiger) en de Zorgaanbieder. Deze algemene voorwaarden maken onlosmakelijk deel uit van de Zorgovereenkomst.
  3. Afwijkende afspraken zijn slechts geldig indien schriftelijk overeengekomen.

Artikel 3: Aanmelding en Indicatie

  1. Deelname aan de Diensten is in beginsel mogelijk op basis van een geldige Indicatie (bijvoorbeeld via de Wmo). De Cliënt (of diens Wettelijk Vertegenwoordiger) is verantwoordelijk voor het aanleveren van een geldig indicatiebesluit.   
  2. Bij aanmelding wordt in overleg met de Cliënt (en/of Wettelijk Vertegenwoordiger) beoordeeld of de zorgvraag van de Cliënt past binnen het aanbod en de mogelijkheden van de Zorgaanbieder. Zorgaanbieder behoudt zich het recht voor een aanmelding te weigeren indien de zorgvraag niet passend is (zie ook Artikel 10: Uitsluitingscriteria).   

Artikel 4: Begeleiding, Zorg en Zorgplan

  1. Zorgaanbieder biedt begeleiding en ondersteuning zoals beschreven in het Zorgplan, dat samen met de Cliënt (en/of Wettelijk Vertegenwoordiger) wordt opgesteld.   
  2. Het Zorgplan wordt periodiek (minimaal jaarlijks) en tussentijds indien nodig, in overleg met de Cliënt (en/of Wettelijk Vertegenwoordiger) geëvalueerd en eventueel bijgesteld.
  3. De zorg en begeleiding worden verleend met respect voor de Cliënt, diens autonomie, privacy, veiligheid en culturele en levensbeschouwelijke achtergrond, met bijzondere aandacht voor de Turkse taal en cultuur.   
  4. Noodzakelijke aanpassingen in de zorg of het Zorgplan worden altijd vooraf besproken met de Cliënt (of diens Wettelijk Vertegenwoordiger), tenzij dit in acute situaties niet mogelijk is.   

Artikel 5: Medewerking van de Cliënt

  1. Voor een goede uitvoering van de zorg is het noodzakelijk dat de Cliënt (en/of Wettelijk Vertegenwoordiger) Zorgaanbieder volledig en naar waarheid informeert over alle relevante zaken met betrekking tot de gezondheidstoestand en zorgbehoefte van de Cliënt.
  2. Van de Cliënt wordt verwacht dat deze, naar vermogen, meewerkt aan de uitvoering van het Zorgplan en zich houdt aan gemaakte afspraken.

Artikel 6: Aanwezigheid en Afmelding

  1. Bij ziekte of andere verhindering voor deelname aan de dagbesteding of een afspraak voor individuele begeleiding, dient de Cliënt (of diens familie/Wettelijk Vertegenwoordiger) dit zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk [bv. 24 uur] van tevoren, aan de Zorgaanbieder door te geven.   
  2. Bij herhaaldelijke of structurele afwezigheid zonder tijdige afmelding, kan Zorgaanbieder hierover in gesprek gaan en kan dit leiden tot herziening van de Zorgovereenkomst.   

Artikel 7: Vertrouwelijkheid en Privacy

  1. Zorgaanbieder gaat vertrouwelijk om met alle (persoons)gegevens van de Cliënt en handelt conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere relevante privacywetgeving.   
  2. Voor meer informatie over hoe wij met persoonsgegevens omgaan, verwijzen wij naar onze Privacyverklaring, die te vinden is op onze website en op te vragen is bij de Zorgaanbieder.   

Artikel 8: Veiligheid en Gedrag

  1. Zorgaanbieder streeft naar een veilige, respectvolle en positieve omgeving voor alle cliënten en medewerkers.  
  2. Agressief gedrag, intimidatie, discriminatie, grensoverschrijdend gedrag of het veroorzaken van ernstige of herhaaldelijke overlast wordt niet getolereerd en kan, na waarschuwing(en), leiden tot tijdelijke schorsing of definitieve beëindiging van de Zorgovereenkomst.   
  3. Eventuele specifieke huisregels die gelden op de locatie van de dagbesteding worden bij aanvang van de zorg aan de Cliënt (en/of Wettelijk Vertegenwoordiger) verstrekt en maken deel uit van de afspraken.

Artikel 9: Kosten en Betaling

  1. Indien de zorg wordt geleverd op basis van Zorg in Natura (ZIN) via een Wmo-indicatie, worden de kosten rechtstreeks door de gemeente aan Zorgaanbieder vergoed. Een eventuele wettelijke eigen bijdrage wordt via het CAK aan de Cliënt opgelegd.   
  2. Indien de zorg wordt geleverd op basis van een Persoonsgebonden Budget (PGB), is de Cliënt (of diens budgethouder) zelf verantwoordelijk voor de correcte en tijdige betaling van de facturen van Zorgaanbieder, conform de afspraken in de Zorgovereenkomst.   
  3. Eventuele extra kosten voor aanvullende diensten of producten die niet onder de indicatie vallen (zoals specifieke uitjes, warme maaltijden indien niet standaard inbegrepen, of vervoer buiten reguliere afspraken) worden altijd vooraf met de Cliënt (of Wettelijk Vertegenwoordiger) besproken en apart in rekening gebracht.   

Artikel 10: Beëindiging van de Zorgovereenkomst

  1. De Zorgovereenkomst kan worden beëindigd:
    • a. In onderling overleg tussen Cliënt (of Wettelijk Vertegenwoordiger) en Zorgaanbieder.
    • b. Wanneer de Indicatie van de Cliënt afloopt of wordt ingetrokken.   
    • c. Bij langdurige of structurele afwezigheid van de Cliënt.   
    • d. Wanneer de zorgvraag van de Cliënt zodanig verandert dat deze niet meer past binnen het aanbod of de expertise van de Zorgaanbieder. Zorgaanbieder zal zich in dat geval inspannen om een passende alternatieve oplossing te vinden.   
    • e. Eenzijdig door de Zorgaanbieder bij ernstige redenen zoals genoemd in Artikel 8 lid 2, of bij langdurige wanbetaling in geval van PGB.
    • f. Eenzijdig door de Cliënt (of Wettelijk Vertegenwoordiger).
  2. Voor beëindiging geldt doorgaans een opzegtermijn van [bv. één maand], tenzij anders overeengekomen of in geval van dringende redenen.

Artikel 11: Klachtenregeling

  1. Zorgaanbieder streeft naar hoge kwaliteit van zorg en tevreden cliënten. Mocht u desondanks ontevreden zijn of een klacht hebben, dan horen wij dit graag.   
  2. Bespreek uw klacht bij voorkeur eerst met de direct betrokken medewerker of de leiding van Dagbesteding bij de Zussen. Vaak kan een gesprek al veel oplossen.
  3. Indien dit niet tot een bevredigende oplossing leidt, kunt u formeel een klacht indienen conform onze klachtenregeling, die voldoet aan de eisen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). U kunt kosteloos ondersteuning krijgen van een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De contactgegevens van de klachtenfunctionaris zijn opvraagbaar bij de Zorgaanbieder.   
  4. Bent u na het doorlopen van de interne klachtenprocedure niet tevreden met de uitkomst, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de externe, onafhankelijke geschilleninstantie waarbij Dagbesteding bij de Zussen is aangesloten. De uitspraak van de geschilleninstantie is bindend. Informatie over de geschilleninstantie is opvraagbaar bij de Zorgaanbieder.

Artikel 12: Aansprakelijkheid

  1. Zorgaanbieder beschikt over een adequate bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
  2. Zorgaanbieder is aansprakelijk voor schade geleden door de Cliënt die het directe gevolg is van een tekortkoming in de uitvoering van de Zorgovereenkomst, voor zover deze tekortkoming aan Zorgaanbieder kan worden toegerekend.
  3. De aansprakelijkheid van Zorgaanbieder is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eigen risico.   
  4. Zorgaanbieder is niet aansprakelijk voor schade aan of verlies van persoonlijke eigendommen van de Cliënt, tenzij sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van Zorgaanbieder of diens medewerkers. Het wordt aangeraden waardevolle spullen thuis te laten.

Artikel 13: Wijziging van de Voorwaarden

  1. Zorgaanbieder heeft het recht deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.
  2. Wijzigingen worden minimaal één maand voor inwerkingtreding schriftelijk of elektronisch aan de Cliënt (of diens Wettelijk Vertegenwoordiger) kenbaar gemaakt.
  3. Indien de Cliënt niet akkoord gaat met de wijziging, heeft deze het recht de Zorgovereenkomst te beëindigen tegen de datum waarop de gewijzigde voorwaarden van kracht worden.

Artikel 14: Toepasselijk Recht en Geschillen

  1. Op alle Zorgovereenkomsten en deze algemene voorwaarden is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. Geschillen die voortvloeien uit de Zorgovereenkomst en die niet via de klachtenprocedure (Artikel 11) kunnen worden opgelost, kunnen worden voorgelegd aan de volgens de wet bevoegde rechter of aan de in Artikel 11 genoemde geschilleninstantie.